Wednesday, September 20, 2023

Kisah AKU n Welcome UCL 2023-2024

Assalamualaikum,

Ya betul, telah berlangsungnya match pertama the Magpies bagi the UEFA Champions League musim 2023/2024. First game kot, in fact this is the first match UCL yang aku tengok selama bergelar die-hard fans Newcastle sejak tahun 2002. Walaupun Newcastle pernah layak ke UCL pada musim 2002-2003, ya betul, exactly 20 tahun yang lepas, tapi time tu aku masih lagi muda dan tak pernah tengok pun game Newcastle dalam UCL. So, malam ni memang sweet moment lah. Huhu

Mestilah kena berselfie dengan jersi Newcastle ni untuk mendapatkan vibe first game. Huu. Ni merupakan jersi pertama yang ayah aku beli dulu sekitar tahun 2003-2004. Tak silap beli kat Maluri time melawat my uncle, Acik Joe. Still lagi muat walaupun agak singkat. Tu maknanya badan aku ni tak naik banyak pun after 20 years. Huhu
20 tahun lepas perjalanan kami sampai di second group stage sahaja. 
Season yang ni camnalah nasib, buat pulak dalam kumpulan dubbed as the Group of Death iaitu Borussia Dortmund (2nd in Germany' Bundesliga 2022-2023), PSG (1st in French Ligue 1 2022-2023) dan AC Milan (4th in Italian' Serie A 2022-2023) dan our beloved Newcastle United (4th in EPL 2022-2023). Of course sebagai penyokong yang boleh dikatakan veteran, aku harapkan the lads buat yang terbaik. Kita bukan plastic fans yang tau nak menang je. 

Ingat lagi after PIF takeover Newcastle almost 2 years ago, antara our new signing at that time - Kieran Trippier dan Bruno Guimaraes sanggup tinggalkan kelab masing-masing yang memang dah layak UCL untuk join Newcastle yang belum tentu survive EPL time tu. Bila ditanya dalam interview, diorang kata they believe in this project and vowed to bring the club to UCL which they did.
Our first UCL pre-match conference by the gaffer, Wor Eddie. 
Perlawanan pertama menentang AC Milan di San Siro, Italia. 
Perlawanan yang mendebarkan. Tak senang duduk aku dibuatnya. Biasa kalau tengok bola ni aku akan main game kat second screen. Tapi kali ni memang mata dok tengok match je.
Result. Okay lah dapat draw, at least dapat 1pt away from home. Next games iaitu sabtu ni (24/9) EPL lawan Sheffield (A), pastu 28/9 EFL Cup versus Mensiti (H), then dua hari pastu 30/9 lawan Burnley (H) pastu 5/20 bertarung dengan PSG (A) pulak. Pergh, memang pack. So let's pray and pray a lot.

P/S: Semua gambar selain gambar aku credit to official Newcastle United FB page.

No comments:

Post a Comment