Saturday, January 29, 2022

Kisah AKU n RFID @ PLUS NSE

Assalamualaikum,

Eh ada lagi, ingatkan dah malas nak menulis? Tapi betul lah, 18 hari tak update. Memang busy betul sekarang, buat pulak jadi bidan terjun untuk support team Expressway time launching RFID di North-South Expressway yang bermula 15 Januari. Apa boleh buat, berapa kerat lah sangat staf Commercial yang ada experience on-ground activation. Biasalah, kena tang diorang "we need to support each other" katanya. Haha

Seperti yang korang tau, aku ni dah no longer berada dalam Expressway, setahun jugak lah rasanya kena transfer ke department Parking. Nak dijadikan cerita last week kami baru sahaja submit satu tender DBKL pada 20 Januari

Hari yang sama jugak kami dapat tahu yang one of our colleague,  Izdan positif covid. Since aku close contact dia, so kenalah buat swab test PCR tu. Alhamdulillah result negatif dan diarahkan kuarantin kendiri selama lima hari. 

Nak dijadikan cerita, launching PLUS RFID Fitment Center di dua lokasi also happened on 25 Januari. Team Expressway time tu memang shorthanded sebab orang kuat RFID sndiri pun hospitalised. Since yang ada kat department tu pun semuanya green, diorang turn tu aku yang katanya expert dalam Fitment Center ni. Haha. Tu yang akhirnya pada malam sebelum tu, diarahkan untuk support PLUS di Layby Serdang 

Aku diminta untuk cover selama tiga hari, - Selasa, Rabu Dan Khamis. Operation hour kat sini start 8 pagi sampai 8 malam. Tapi aku takdelah stay full day kat sana. Biasanya pukul 6 tu aku dah cabut, yeah rushing nak ambil wife dan anak lagi. Dah lah duduk Rawang. 

Role aku kat sini adalah untuk monitor operation mostly dekat kaunter. Dekat tempat fitment pulak Suffian yang tengok. Kami je lah antara pioneer RFID yang tinggal kat division ni. Haha

Tapi ada jugak lah cover fitment time Suffian busy melayan bosses. Tak dinafikan pengalaman yang ada memang banyak membantu untuk memberi guide yang terbaik untuk staf-staf PLUS ni especially the way kita handle the customer. 

Hari Rabu pun sama jugak, cuma aku balik awal sikit since cikgu cakap Fariq tak sihat sangat. 
Mula-mula macam okay, tapi jam 11.30 malam tu anak aku start muntah-muntah. So, aku bawak lah pergi klinik di Bukit Sentosa. 

Tak demam pun, tapi doktor cakap suspect food poisoning. Sebab aku Google simptom pun memang nampak macam keracunan makanan.

Pukul 2 jugak si Fariq ni tidur malam tu. Dua tiga kali jugak tukar baju sebab muntah. 
Eh apahal gambar dengan Jaba ni? Nak dijadikan cerita khamis tu aku pergi lah site macam biasa. Sampai je sana aku pelik tengok FC tak bukak lagi. Bila call Suffian dia kata trlupa nak inform aku untuk hari tu shift kami start pukul 3pm. Tu yang call member Quatriz, tumpang buat kerja before lunch together dekat port biasa. Huu
Sampai site jam 2.50 petang, hujan lebat membasahi bumi Serdang. Memang lebat betul, risau aku pokok tumbang ke. 
Last day ni memang penuh dengan orang yang emo. Nasib baiklah aku ni ada experience nak handle customer yang jenis camni. Tapi tu lah, kali ni lain sikit sebab servos berbayar dan juga faktor removal or conversion of SmartTag to RFID lane. 
Banyak jugak monitor dekat tempat fitment hari tu. 
Habis jam 8.30 malam, memang aku terus shoot balik Rawang. Tapi tak rush sebab wife kerja dari rumah untuk jaga Fariq yang tak pergi taska. 

Jumaat paling rilek, lepas hantar wife aku sempat lepak breakfast dekat R&R Rawang. Dah bos cakap boleh start lewat sikit pagi tu. Tapi takde lah lewat sangat, pukul 10 pagi dah Teams call. Hampeh betul. Haha

Itu sahaja lah cerita untuk petang ni. Seronok ke buat RFID? Yup, memang aku enjoy buat kerja ni and I wish to continue do this. 

No comments:

Post a Comment