Tuesday, August 7, 2012

Kisah AKU n Buku Teks BAS Part 2

Assalamualaikum semua, hari tu ada junior yang request untuk buku-buku yang digunakan sepanjang semester kedua aku. Junior tu bakal Part 2 BCA, but perbezaan Part 2 BAS dan BCA cuma satu subjek je - Introduction To Public Administration (BAS) dengan Accounting (BCA). Yang lain buku teks semua sama je. Ok, mari kita start.
Ini buku teks yang bakal digunakan untuk subjek Management Practices & Principles . Kod subjek ni ADS460. Subjek A aku tau, huu. Buku ni kaler hijau, ditulis oleh Stephen P. Robbins dan juga Mary Coulter. Publisher :  Pearson. Taktik aku untuk study subjek ni, fully utilise segala information dalam buku ni, sebab once you had extra information. A memang dalam tangan.
Ini pulak buku teks yang bakal digunakan untuk subjek Economics. Kod subjek ni ECO415. Subjek B+ aku, aku memang tak gemar ekonomi ni sebenarnya tapi tak tau lah mungkin sebab lecturer dia bila aku message mesti akan cakap "dear" kat belakang. jadi bersemangat pulak..:-p. Anyway, buku ni kaler purple, nama buku ni Understanding Economics - senarai penulis jelas kat atas tu. Taktik untuk study subjek ni, jangan lah ikut pulak. Aku fokus kat macroeconomics je, micro aku tak lah fully abaikan tapi sebab aku takut lost markah yang aku konfiden dapat kat macro je.
Ini pulak buku teks yang bakal korang gunakan untuk subjek business law. Kod subjek LAW299. Subjek B aku, walaupun aku seorang bekas student asasi law. Business Law sememangnya benda yang baru bagi aku kecuali Law of Contract. Subjek ni ternyata subjek yang agak menggentarkan. Actually, ni bukan lah buku teks sebenar but isinya tak de jauh beza pun dengan buku teks asal ditulis oleh Nur Aisyah Chua.
Finally, ni buku teks untuk subjek Industrial Relations. Kod subjek : ADS465. Subjek B aku. Sememangnya ni jugak antara killer paper untuk Part 2 student. A blend of law, administration and management studies. Buku ni kaler hitam, ditulis oleh Maimunah Aminudin. Nama buku ni "Malaysian Industrial Relations Employment Law" 7th Edition. Taktik aku - just baca je semua. Analyse my SWOT dalam subjek ni dan take action from analisis tu.

Buku teks yang takde gambar
a) Business Statistic - kod subjek QMT412. Subjek C+. Jangan gelak, aku tak pandai mengira tau. Buku ni kaler kuning oren. Ditulis oleh Lau Too Kya dan several author.

b) Introduction To Public Administration  - kod subjek ADS404. Subjek A aku, ni killer paper jugak untuk student BAS sebab BCA tak amik subjek ni. Amazingly, aku tak pakai buku teks pun untuk subjek ni, cuma nota yang diambil from i-learn. Itupun waktu study week.

7 comments:

  1. Replies
    1. you're welcome..memang tugas saya untuk membantu pelajar-pelajar baru.

      Delete
  2. ouh. mcm tu. bagus lah awak ni siap tlg bagitau semua. nice info :)

    ReplyDelete
  3. Thanks Bro.. Boleh ulas kan tak Business Law tu belajar apa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Business Law ni kamu akan belajar tentang Hire Purchase Act, Sale of Goods Act which is very important untuk menjadi seorang legal practitioner dalam business field. selain tu, ada jugak contract law yang jadi basic essence untuk subjek ni. pendek kata, faham contract senang lah lain-lain tu. ada jugak topik yang berkaitan negotiable instrumen iaitu cheque, promissory note dll. semua ni memang penting, takde satu pun yang tak berkait rapat.

      Delete