Wednesday, April 13, 2011

Kisah AKU n Rome Total War : The Punic War

Huh..game ni lagi, tak boring ke main game yang sama je..oops,rilek dulu kawan-kawan, game je sama tapi perlu diingat mod lain-lain maaa!!
malam ni agak sejuk jugak, maybe berblogging didalam bilik aircond kan..reaksi jari dan minda pun jadi lambat sikit..okayh, tak nak buang masa, semalam aku ada download mod baru untuk rome total war iaitu the punic war..boleh bukak link ni untuk nak tau lebih lagi pasal perang ni..

http://en.wikipedia.org/wiki/Punic_Wars


ada 3 campaign dalam mod ni menggantikan the imperial campaign iaitu, the first punic war..

the second punic war

and the third punic war..

apa yang membuatkan mod ni lain daripada yang lain ialah penciptanya, iaitu seorang individu, well, lagipun mod ni simple cuma perlukan kepakaran modding..kebanyakan mod dicipta oleh moderator team iaitu a group of game moderator yang berkerjasama, contohnya seperti The Lordz yang telah membuat banyak mod untuk game total war..satu lagi keunikannya ialah, campaign mengambil masa yang agak singkat untuk dihabiskan walaupun untuk seorang amateur..


ini ialah jajahan takluk republic of rome ketika campaign first punic war, perlu diingat ye rakan-rakan, ketika period ini, rome still sebuah republik yang dikuasai oleh 2 orang konsul..first campaign sangat tak susah, korang just kena hold 10 settlements including libyaeum dan rome..easy kan..

the second punic war, menjanjikan cabaran yang lagi besar dengan fakta sejarah yang hampir tepat..

fakta sejarah..yea, itulah yang aku maksudkan, didalam second punic war, carthaginian general, hannibal barca membawa askar-askarnya masuk kedalam itali melalui banjaran alps lalu mengejutkan rakyat roman ketika itu..sama jga dalam mod ni, kita mempunyai askar roman yang banyak, tetapi agak sukar menewaskan hannibal unless general-general roman bergerak serentak dan cover each other flanks..dengan itu, mudahlah bagi kita menghancurkan hannibal..tengok gambar diatas, aku membina rangkaian kubu(ada 3 yea) untuk block hannibal daripada masuk ke dalam jajahan republik rome..mesti korang fikir, apa yang kuat sangat brader tu, well, beliau ada tentera bergajah, mercenaries yang fanatik dan juga tentera infantri yang bersepah..kalau degil tak nak jalan sama-sama, itulah yang jadi macam tentera roman dalam battle of cannae, lake trasimene and lake trebia..jangan risau, ade faktanya kat link aku bagi tadi..

another historical fact, dimana kita dapat control general publius cornelius scipio yang menyelinap ke arah semenanjung iberia untuk menyerang hasdrubal barca..

pro consul palace di rome..taktikalnya, agak susah nak main game ni kerana kita tak dapat produce askar yang kuat dan 5 star macam vanilla game..ini kerana ketika itu, belum wujud lagi gaius marius, orang yang bertanggungjawab dalam marian reform, perubahan untuk tentera roman dan memberi impak yang besar, dalam mod ni kita berupaya menggunakan tentera yang inferior seperti hastati, principes, velites, triarri and equites..sangat malang bukan, waktu ni aku dah start rindu aku punya urban,praetorian and legionnary cohort..as well as, samnite gladiator and onagers..historically, marian reform dan augustus reform yang sebenaryna telah membawa roman empire ke tahap yang hebat sehingga mampu menguasai kawasan empayar sebesar itu..

third punic war, probably, campaign paling senang dan singkat(kalau korang seorang good battle commander la..), campaign map juga yang paling kecil pernah aku main, iaitu, ada 2 region, one for rome, and one for carthage..

automatically, roman republic sudah ada seorang general yang berada kat tanah carthage, general scipio aemillianus, salah seorang watak penting dalam kejatuhan carthage..kalau korang jenis yang tak sabar, korang akan terus serang carthage..but beware, walaupun diorang outnumber, kena ingat apa yang alexander suvorov kata, "win with ability, not with number.."..aku orangnya agresif, first battle aku kalah, see, dah cakap do not underestimate your enemy..then, aku main balik..

tentera carthage mengawal wall mereka, diorang ingat aku nak rempuh pakai siege tower or battering ram..buang masa je korang duduk lama-lama atas tu..ni haa, aku ada strategi lain..

scipio aemillianus merangka strategi..actually, aku la yang deploy strategy ni..ada ke ko pulak..

yeah, strategi baru!!,sapper memasuki tunnel untuk meletupkan asas untuk tembok yang memagari carthage..

good luck chap..first group yang diarahkan merempuh tembok yang sudah roboh..

first contact..sengit habis doe, aku dah start panik waktu ni..

another sapper berjaya merobohkan satu lagi bahagian wall..great, boleh attack flank diorang...

demi menguasai satu-satunya jalan memasuki carthage ni, too many casualties from both romans and carthaginian..

some of the romans memanjat wall dan menaikkan "aquila"(army standard, macam flag)..signified the capture of the point..

dengan tumbangnya strongpoint carthage, the romans easily entering the city, tapi still kena be careful..tengok gambar, aku guna formasi testudo untuk mengelakkan dihujani anak panah carthaginian.

the battle was ended succesfully apabila tentera equites romans berjaya menguasai plaza di depan carthaginian's governor palace..scipio aemillianus diangkat sebagai hero of the romans dalam mod ni..dan juga namanya terpahat didalam lipatan sejarah..

tadaaa!!!,dah habis..tak sampai dua hari pun..

overall, mod ni memang best..nak install pun takde problem macam battle of asia mod, walaupun terpaksa replace the imperial campaign dengan set campaign ni..so, guys nak download bolehlah visit link ni..
http://www.strategyinformer.com/pc/rometotalwar/mod/19388.html

nantikan another rome total war mod review daripada aku nanti, rome total war : napoleonic 2 total war..
.....................the end............................

No comments:

Post a Comment