Tuesday, November 20, 2012

Kisah AKU n Trip HPD232 Part 1

Assalamualaikum semua, lama jugak tak update blog. Ni pun curi-curi sikit masa study nak update, banyaknya kerja minggu ni - esok ada oral test Nihongo, rabu pulak ada presentation IR & CTU, friday ada presentation HR and HPD, as well as opening untuk Pertandingan Debat Piala Dekan FSPPP. Esok jugak insyallah aku nak ke Unit Kenderaan & Majlis untuk settle benda-benda ni. So, entri kali ni aku nak cerita pasal pengalaman join trip ke Alor Star dan Pulau Pinang anjuran HPD232 UiTM Shah Alam.
Bertolak hari Sabtu pukul 9 pagi, ada 2 R&R kami berhenti hari tu - first kat tanah Rawang, huu..tempat aku ni. Kat sini kami breakfast dulu, then lunch berhenti kat Taiping kot, main bantai je sebab tak ingat.
Crossing the bridge pukul 2 petang, waktu ni lah aku perasan ada Chinese yang gelak-gelak sambil tunjuk kearah bas UiTM yang kitorang naik. Ko ngutuk kitorang ke apa haa sepet?
Destinasi pertama kat Penang ialah Muzium Perang Batu Maung, ni time dengar taklimat from tourist guide tu. Tapi aku pulak jadi personal tourist guide untuk si Yat..huu, sebab tempat ni aku tau sikit sejarah dia.
Bunker perlindungan - dulu askar British berlindung dalam ni lah time tempat ni kena bombard dengan Jepun. Dapatlah jugak aku merasa suasana time tu. Sempit jugak, nama pun bunker.
Ni namanya bom, huu..tak ingat berapa tonne. Tapi nampak agak banyak jugak bahan letupan dalam tu. One thing for sure, ni bukan bom hidup. Kalau hidup dah lama aku rembat bawak kat Shah Alam ni.
Boleh pulak snap picture camni kat observation post tu, maunya si Jepun tu cari ko pasni baru tau..huu
Time ni dah terpisah dengan group-group nerd yang lain, hehe. Sebab aku ngan Yat suka meneroka kawasa-kawasan pelik kat sini.
and then kami jumpa battery ni. Huu, besarnya kalau lah boleh guna lagi memang mantap lah. Nak2 lagi kalau muzium tu bagi aku try satu dua peluru..Memang tak balik Shah Alam aku sekarang..
Dapat bergambar pun ok la..
Dah nak balik, so far muzium ni ok jugak lah sebab tinggalan sejarah kat sini still dalam keadaan yang baik. Plus, aku yang pencinta sejarah ni pun dapat merasai suasana peperangan tu bila ada kat sini.
Destinasi seterusnya ialah Rumah Kelahiran P.Ramlee, seniman terunggul di Asia suatu ketika dahulu, sekarang ni pun masih top. Lagu-lagu P Ramlee yang klasik selalu menjadi siulan bibir aku yang hot ni, hii.
Dalam rumah ni sebenarnya tak boleh amik gambar, tapi aku tak perasan pulak..so, nak buat camna. barang yang lepas jangan dikenang, huu
Destinasi seterusnya pulak ialah ke salah satu tempat yang penting untuk pencinta Sejarah. Fort Cornwalis, tempat dimana bendera Union Jack mula-mula dinaikkan sebagai simbol kedatangan era kolonialisasi di negara kita ini.
Diva-diva hot yang sesat. Actually kitorang berempat ni kelas lain, tapi terpaksa join trip ni sebab trip kelas kitorang dah full - nak lulus punya pasal..:-)
Nak jugak bergambar..huu.
Nampak macam layar kapal, tapi mana body kapalnya? mungkin itu yang si Yat tengah dok fikir.
Selesai dengan Fort Cornwalis, kami bergerak sedikit ke Padang Kota Lama. It's dinner time, orang kata Penang ni syurga makanan. Mana taknya - Laksa Penang, Char Kuey Teow Penang, Nasi Kandaq Penang dll. Semua ni dah try tapi bukan yang ori kat Penang lah. So, untuk dinner hari tu aku pilih CKT. RM 8 and udangnya memang besar but apakan daya - aku ni alergik udang..wuu
Melihat permandangan Lautan Hindi. Nyaman ja angin kat sini, tapi kantoi ada tikus besar gila kat batu-batu tu..huu
Lepas makan, bas membawa kami ke UiTM Penang, tempat penginapan kami untuk malam ni. Cantik Kolej Intan ni, tapi agak panas jugak dalam bilik maybe sebab dah lama tak bukak tingkap kot. Last-last kitorang decide tarik katil kat bawah kipas. Jadinya aku yang menggigil sejuk malam tu.

Ok, next entry aku sambung untuk hari kedua pulak. This time kami ke negeri "Periuk Nasi Malaysia" - Kedah Darul Aman