Monday, January 10, 2011

Kisah AKU n Bittersweet

Pergh..penat jugak nak create cerita pendek..agak-agak macam mana la nak buat full length movie kan..ehem-ehem, apa la yang aku merepek ni kan..erm, meyh la aku story sikit apa kena mengena title diatas dengan cerita aku kali ni..

bittersweet merupakan video pendek yang didevelop oleh abang nezam crew consisted of aku, rizki, muhaimin, hana, iqa, ida, jijah dan juga abang nezam sendiri..why??, ini ialah disebabkan tugasan role play untuk subjek social psychology kami..difahamkan, kami cuma mempunyai masa yang agak singkat iaitu 3 hari untuk booking tempat, penggambaran dan the primetime itself..ini disebabkan kami ialah group pertama sekali yang diarahkan untuk present..cerita ini berkisarkan tentang dua orang adik beradik yang terpisah ketika kecil dan dengan tidak sengaja dipertemukan di universiti tempat mereka belajar, mereka tidak mengetahui yang status mereka adalah sedarah tetapi akhirnya ibu mereka yang bekerja di universiti itu mendedahkan perkara sebenar ketika mereka ditangkap berdua-duaan dan dibawa menghadap ke dekan fakulti mereka..

didalam cerita ni, Rizki membawa watak Aiman Danish, Hana pula membawa watak Aleya Natasha, Muhaimin memegang watak Associate Professor Mokhtaruddin, Ida pula ambil role sebagai cleaner iaitu Melati, Iqa sebagai Lyn,Jijah sebagai Ibu, Nezam sebagai Pak Guard & Ayah and also aku sebagai Castello..ha3x

penggambaran hari pertama-jumaat..

konsentrasi maksimum..

penggambaran hari kedua-sabtu..hari sabtu pertama yang agak memenatkan kat uitm ni..

kereta siapa la yang jadi mangsa keadaan tu..

sementara menunggu shot..mari bergambar gurls..

penggambaran didalam library sekitar pukul 1400-1630..second shift..shift malam pula cuma scene diorang so, aku tak la aktif sangat snap pictures waktu malam..lagipun,karang "ter" snap sekali dengan makhluk yang tak dikehendaki..jadi cerita angker pulak..

day 3-ahad..pagi tu tak banyak sangat benda yang nak kena buat, just rehearsal untuk live part kat auditorium PTAR 2 je..tapi,malam tu memang neraka..aku yang juga memainkan peranan sebagai editor yang bertanggungjawab meng-edit video ni..amatlah merasai tekanan yang bagai nak gila, lepas satu-satu problem timbul and finally aku mengesahkan yang aku melelapkan mata pada pukul 0400 pagi..ha3x, sedih..

hari isnin..prime time,kami bertindak pantas dengan memasuki auditorium pada pukul 0900 pagi..menyiapkan peralatan untuk tujuan dokumentasi..and suddenly, ada scene yang tertinggal ketika aku edit video tu semalam..dengan pantasnya aku re-edit dan akhirnya pada pukul 1130 ia siap..kurang, 15 minit sebelum tayangan bermula..

alhamdulillah, role play kami berakhir dengan respond yang baik daripada madam azlina..walaupun ada "jamming" and "hanging" ketika video dimainkan..tapi at least okayh wat..rilek la..dapat baca buku and tidur awal pasni..
antara babak-babak dalam cerita ni..

kata-kata aluan daripada dR.Nezam..

aiman danish and prof mokh ketika didalam kelas...

castello mengintai aiman danish kat dalam library..

castello mencuri dengar perbualan aiman danish and aleya natasha..

aleya natasha dan lyn..

ketika aiman dan aleya ditangkap berdua-duaan di taman landskap..

ibu menunjukkan bukti yang aleya natasha dan aiman danish ialah adik beradik ke professor mokh..

so akhir kata,walaupun agak memenatkan tapi aku berpuas hati la juga dengan pencapaian group ni..nak tengok ceritanya..tunggu la kat youtube,bakal diupload oleh rizki..
...................the end......................

No comments:

Post a Comment